Sunday, August 23, 2009

Politik hanyalah tapak perjuangan, yang utama niat dan sumbangan ikhlas.

Bookmark and Share

Sempena bulan Ramadhan, puasa ibadah dan bulan yang mulia. Masih deras arus kempen dan saingan politik seperti yang berlaku di Permatang Pasir. Angin kempen politik yang bertiup kencang, lebih kencang dari sahutan Ramadhan.
Mungkin kerajaan yang menekan negara agama utamanya Islam dan begitu juga parti-parti politik yang taat pada Islam, patut pertimbangkan di masa akan datang sama ada patut atau tidak kempen politik diteruskan jika jatuh di pada bulan Ramadhan.
Hentam sana, hentam sini. Calon sana tak betul, calon sini salah, yang jadi mangsa tetap rakyat. Mencari-cari pengganti dan pemimpin yang akan membela nasib mereka bukan hanya dengan lemparan kata-kata tetapi tindakan dan pelaksana agenda.
Yang mustahak ialah agenda dan implementasi untuk rakyat. Kalau calon yang satu nak kahwin empat pun tidak apa asalkan mengikut hukum dan syarat Islam. Kuota ada 4, 1 sudah sah tinggal lagi 3. J Bukan sesuatu yang baru. Asalkan jangan menipu.
Kes saman perniagaan tu biasalah, mana ada orang berniaga yang sempurna? Kebanyakan peniaga yang kita dengar pun jatuh naiknya berkali-kali. Tiada siapa yang terus memulakan perniagaan tanpa silap dan susah. Kes perniagaan biarkanlah dinilai oleh pihak yang terlibat mengenai perniagaan berkaitan.
Yang mustahak sumbangan dan perjuangan ikhlas kepada rakyat. Bukan sekadar hanya untuk merampas kerusi dan posisi. Isunya bukan 1 peribadi tetapi 1 Malaysia.
Selamat berkempen dengan berhemah.
Ikhlas.

No comments:

Post a Comment