Sunday, May 31, 2009

Kesedaran komunikasi dan Internet di kawasan PJS.


Bookmark and Share

Umum harap maklum bahawa Internet sebagai salah satu medium komunikasi adalah penting pada masa kini. Ia bukan lagi aksesori tetapi adalah suatu keperluan. Tetapi malangnya masih ramai anak-anak muda serta komuniti PJS yang masih jauh ketinggalan dalam mempraktikkan penggunaan Internet dalam aktiviti dan cara komunikasi mereka. Ini menjadikan komunikasi dan hubungan dalam kawasan PJS tidak efisen, sedangkan kapasiti dan kepadatan penduduk di kawasan PJS amat tinggi. Sebagai contoh jika diambil kawasan PJS yang dipisahkan melalui Lebuh raya NPE, kawasan PJS 1, PJS2, PJS3 dan PJS 4 mempunyai jumlah kepadatan penduduk seperti berikut:
1. Kg. Ghandi
2. Kampung Medan
3. Taman Dato Harun
4. Kampung Dato Harun
5. Taman Petaling Utama
6. Taman Medan Baru
7. Medan Maju Jaya
8. Taman Medan Perjasa
9. Taman Sri Manja
10. Taman Sri Sentosa
11. Taman Desa Ria
Manakala sekolah yang terlibat adalah:
1. Sekolah kebangsaan Dato Harun
2. Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Medan
1. Sekolah Menengah Taman Medan
2. Sekolah Agama Rakyat Pulau Pinang
3. Sekolah Agama Taman Dato Harun
4. Sekolah Menengah Kebangsaan Petaling
5. Madrasah Al-Hukimah
6. Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Yuk Chyun
Jumlah perumahan sebanyak 42,626 dengan kapasiti penduduk seramai 79,080 orang.
Tetapi baru-baru ini apabila bancian dilakukan kepada seramai 60 orang ahli belia di dalam lingkungan umur 18 tahun ke 25 tahun oleh Pergerakan Pemuda PJS , kami dapati bahawa tiada seorang pun yang mempunyai e-mel. Peratusan tingginya tidak berminat atau belum wujud kesedaran betapa pentingnya menggunakan kaedah komunikasi tanpa wayar.
Ini mungkin berlaku kerana beberapa faktor tertentu seperti ekonomi sara hidup yang rendah, program promosi serta kesedaran yang kurang di kawasan itu dan sebagainya. Oleh sebab itu kami mengambil langkah untuk melakukan ‘road show’ bagi memastikan menanam serta memupuk kesedaran dalam penggunaan Internet sebagai salah satu medium komunikasi di kawasan PJS.
Dengan ini kami berharap pihak pimpinan UMNO Bahagian, Selangor dan Pusat memberikan kami sokongan berserta dengan agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat yang berkaitan dengan industri ini bagi menjayakan kempen kami.

No comments:

Post a Comment